tisdag 30 december 2008

Tygjulafton!

Idag hade jag besök av Hugolle, med son, den äldsta som bara är en dag yngre än Tweety. Hugolle och jag träffades ju via mammagruppen här hemma i Väsby, tänk vi bodde nästan grannar på den tiden, men det var nog först förra symässan som jag fick veta att hon syr och sedan dess har vi pratat så mycket tyger, symaskiner, pressarfötter och annat att det redan känns som om vi känt varandra ett helt liv.


Hur som helst så skulle vi ha en sydag idag där jag skulle gå igenom Babylocken med henne, hon har ju precis köpt en och jag är som redan bekant en passionerad Babylockare, jag tycker det är den ultimata overockmaskinen med oändliga möjligheter, bara man vet hur den ska användas och det har jag ju fått lära mig av mästaren själv, Janet Spink. Hur hon skulle trä overlockdelen kunde jag förklara via telefon, men på coverdelen gillar jag att visa de små trixen också. Sådant man lätt glömmer att berätta och som inte står i boken, men när man visar själv så gör man det automatiskt.

Men först skulle vi ha ett tygbytarmoment. Det går ut på att man tar fram tyger som börjat samla damm eller sådant man tröttnat på att titta och byter mot sådant man önskar sig själv. Hugolle är så ordentlig att hon har allt på bloggen, själv brukar jag ha allt i en bok med anteckningar om priset, inköpsställe och hur mycket jag har. Ganska fiffigt tycker jag, men svårt för andra att se (dock bra när man ska göra hemlisar). Detta var vad jag bytte till mig:


Orange Kallikåtyg med svarta prickar, röd/orange tyg från Trikåeva i fantastisk kvalité (hon har förresten ute lite auktioner på Tradera just nu för den som vill titta) och orange streckfrotté (den ska bli mysbyor till mig, för med min stora mage har jag inga mysisar just nu)


Emiltyg, som ska bli en omlottskjorta till Tweety, han har ju blivit väldigt intresserad av Emil i Lönneberga.


Och lite gröna tyger, en bit landskapstyg i PVC som jag ska sy haklapp av, en stuv olivgrönt blommigt som säkert räcker till någon nessesär eller liten väska och ett turkost tyg med limegröna blommor. Även en hel del grönt snedslå.

Inte alls illa, vad hon fick av mig kanske ni får se på hennes blogg!