onsdag 3 december 2008

Oseröst Tygpyssling!

Jag tycker att det är skönt att handla på nätet, jag slipper trängas och köa. Å andra sidan så vill man ju gärna känna på tyger innan man köper dem, därför var jag så glad över att Neanobelle ställde ut Hilcotyger på syfestivalen. Jag föll för tyget som hette Velvet Kenzo, dessvärre fanns det bara kvar en halv meter, så jag tänkte att jag kan ju alltid komplettera med en tygbit från Tygpyssling, för de hade kvar samma tyg.

Jag hittade inget om köpvillkor hos dem så jag mailade och frågade, eftersom jag aldrig lämnar ut mina kredikortsnummer på Internet. Det skulle vara okej ändå, eftersom man kunde köpa på faktura. Fine, jag la beställningen.

Bekräftelsen kom och hon skulle lägga paketet på posten följande dag. Men surprise! Istället för att lägga paketet så kommer det ett mail med följande meddelande:

"Tack för din beställning.
Tyvärr är det så att många kunder har inte betalat på sista tiden. Jag kunde inte hitta en person med ditt namn och angett adressen. Därför har vi bestämt oss, att du som nya kund, måste sätta in pengar först, eller legitimera dig med personnumret. innan vi skicka dina varor. (sic!)
Var snäll och sätta in 488 kr från faktura nr. 400678 på vårt konto (Plusgiro nr. 29822-4) eller skicka ditt personnummer.
När din betalning bokförts på vårt konto skickar vi dina beställda produkter omedelbart.
Vi ber om förståelse."

Nej, jag har ingen förståelse!

Man ändrar inte köpvillkoren i efterhand. Det är inte mitt problem att dina kunder inte betalt, dina affärer löser du med dina kunder. Ska just jag av denna anledning lämna ifrån mig mitt personnummer eller betala i förskott. Med andra ord "jag litar inte på just dig, därför gäller särskilda regler för just dig". Hmmm, detta är i mina ögon synnerligen oseriöst, har någon förklarat för denna människa att lagar gäller lika för alla i Sverige. Mitt problem är inte att hon vill kolla upp om jag kommer att betala, mitt problem är att särskilda regler gäller för mig.

Ett köp där säljaren efter en bekräftelse kommer med nya köpregler får mina varningsklockor att ringa. Istället går jag in och läser företagets köpvillkor och finner en del oklarheter som får mig att bli ännu mer misstänksam, jag är gammal inköpare och har både läst och skrivit en del kontrakt, men jag måste säga att det uppkommer en del frågetecken kring deras regler. Hur kan man lita på att någon som ändrar på reglerna efter att ha slutit ett avtal kommer att fullfölja sina plikter? Jag skickar inte iväg mina pengar i ett svart hål, tänk om jag inga varor får?

Synd att Hilco som står för kvalitet har en återförsäljare som inte håller kvalitén, tur att det i alla fall finns en återförsäljare kvar man kan ha förtroende för. Titta förresten på Neanobelles julkalender, med nya erbjudanden varje dag innan jul.