lördag 6 december 2008

I did it again!

I dag tänkte jag in till stan med Nadja för att prova Janomes nya maskin, ni vet den jag skev om som heter MC5200.


Stina hade skickat mig ett tunnt tyg som hon tycker är omöjligt att sy med, det var den som skulle klara testet. Förvisso glömde jag sidentråd hemma, så jag sydde med vanlig tråd, men så här blev testet.


I och med den lilla plattan under och att man kan justera pressarfotstrycket så fick vi till det, vi ställde maskinen på raksöm (vilket gör att den lilla plattan åker upp och därmed tuggar den inte tunna tyger) och sedan justerade vi pressarfortstrycket till 0 och så här blev sömmarna. Man får hålla emot lite när man syr på bredden, eftersom den kreppade ytan temderar att vilja dra ihop sig, men det misstänker jag mest beror på tyget i sig.

Vi testade även fållvikaren, en pressarfot som gör det lättare att sy kanter på sidensjalar, resultatet blev perfekt! Testet klarat och lite annat roligt med den är att den har tre olika typsnitt för bokstäver (min gamla hade bara ett) och den kan sy bilar, helikoptrar och båtar på rad, något Tweety älskade.

Ja, ni läste rätt Tweety var med och fick sysselsätta sig med en egen maskin. De drog ut pedalen så att han kunde styra med start- och stoppknappen. Han vet redan att man aldrig hår ha händerna nära nålen när maskinen syr så det gick bra. Tack snälla Ulrika och Maria för att ni underhöll Tweety en stund!

Jag bestämde mig på en gång, den ska jag bara ha och Nadja var inte sen hon heller på att bestämma sig. Min nuvarande symaskin är inte så gammal och på Stockholmssycenter har man möjligheten att byta upp sig till en dyrare modell inom ett år och bara betala mellanskillnaden mellan maskinerna, så det blev lite billigare för mig. Vi åkte hem till Nadja, hämtade bilen, körde vidare till mig packade ner min gamla maskin körde tillbaka den till affären, hämtade våra nya maskiner och vips så var vi nya symaskinsägare.

En fiffig sak är att man kan ha pedalen och kabeln i huven


Dessutom är den lilla tillbehörslådan rymlig och på locket kan man ha standardpressarfötterna sorterade, bra när man vill veta var man har allt.




Och sist men inte minst få fick vi ett litet bonuspaket med en pärlfot, bandfot, passpoalfot och zig-zagfot.

Gissa vad jag ska göra resten av helgen...