måndag 14 april 2008

Raringen skickades till maskindokton idag

Ni som följt min blogg vet att min raring är en Jubilée 85, från Janome som jag gav mig själv i julklapp. Jag hann inte packa upp den förän i februari och det har tagit lite tid att bli kompisar.


Symaskiner är som ett äktenskap, man älskar dem, man grälar på dem och förhållande kräver en hel del tålamod.


Raringen och jag har haft det lite kämpigt ett tag, detta för att hon inte vill att jag ska gasa när jag syr med henne. Det går bra att få upp farten och helt plötsligt piper det till och den stannar, bara att börja om på nytt! Men oj vad jobbigt. Till slut tröttnar man, ringer reparatören och undrar om man har köpt ett måndagssxemplar, eftersom mina väninnor som har likadan maskin inte upplever samma sak.


Jag har funderat om det kan vara... en lös skruv, glapp i pedalen eller vad.


Min man lämnar in maskinen hos doktorn och efter en liten stund ringer de, jag har använt fel trådstoppare. Denna har jag använt:



Och der var så här det skulle se ut:

Så kan det gå, jobbigt för oss att släpa med maskinen in till stan kommunalt för ett icke-fel, men tur att det inte verkar vara något fel på maskinen. Med detta i bagaget bestämde jag mig för att köpa en ny symaskinsväska där jag kan transportera min raring, just nu har jag en väska för overlocken, men Jubilée 85:an skvalpar runt i den. Denna väska ska jag köpa.