torsdag 17 april 2008

Om muddar

Jag ser ofta att jerseykläder där muddarna är för stora i förhållande till den delen av plagget de sitter på, det ger plagget en slafsig look så den här gången ska jag berätta hur jag har prövar mig fram, för tro mig jag har gjort det misstaget flera gånger.

Tillvägagånssättet är enkelt men kräver en enskild lösning varje gång, det vill säga, släng alla sömnadsbeskrivningar på muddar och testa själv. hemligheten ligget i att veta hur mycket mindre mudden ska vara än kanten den sitter på. Eftersom muddväv är ett väldigt töjbart tyg så finns risken att det istället för att förminska (t ex vid halsen) får den att se större ut. Först är det viktigt att ha riktig muddväv, det går ofta med vanligt jerseytyg, men problemet brukar bli att det inte är tillräckligt tjockt, ofta sliter man plagg mest där muddarna finns och då kan det vara bra med tjockare tyg. Muddväv är dessutom mer elastiskt vilket gör att mudden hittar tillbaka till sitt utsprungliga läge.

Jag gör så här:

1) mät omkretsen på den del som mudden ska vara (t ex 40cm)

2) Från det mått man fått substrahetra 25% (ex 40cm - 25% = 30cm)



Enkelt!