söndag 27 april 2008

Lite om tygsaxar

Jag har blivit ombedd att testa en sax. Jag tänkte att jag skulle passa på och jämföra mina tre saxar i samma storlek på samma gång.

Jag tycker att knivar och saxar ska vara vassa, slöa saker händer det bara olyckor med för att man tar i och rycker. Det kan låta mycket att ha tre saxar i samma storlek (och två skräddarsaxar), men saxar används till att klippa olika saker. Finsaxen till siden, precis som när jag ska sy siden med overlocken, då byter jag till en nyslipad kniv. Ska jag klippa stora saker som vuxenkläder så är det skräddarsaxen som gäller och små hörn byter jag sax till, så jag erkänner att jag kan ha tre olika saxar för att göra ett enda plagg! Tokigt, men så vill jag gärna ha det.

Tro det eller ej så köpte jag min första sy sax för ca 4 år sedan, efter att ha testat min väninna Theresias underbara sysax. Tro mig när jag säger att jag gick ca 2 km hem till henne bara för att klippa. När jag skulle köpa sax stod jag och valde mellan en Fiskars och en Mundial Softy, valet föll på Mundial för att den var mjukare att hålla, ska man klippa i tjocka tyger så händer det att man får skavsår av att kämpa med saxar som har ett handtag av hårdplast. Min Mundial var inte på långa vägar lika härlig att klippa med som Theresias, det skulle ta ett par år till innan jag hittade rätt sax.

Jag har valt att testa och jämföra mina tre saxar som jag använder mest, jag är väldigt noga med dem och bevarar dem i sina ursprungsförpackningar för att ingen av misstag ska klippa papper med dem.

Dessa är mina saxar

Mundial:

Min första sax på ca 150-200:-, kanske berodde det på att jag köpte den hos surtanten i Väsby Centrum eller så är det så dyra de ska vara. Saxen fungerar bra, men den blir snabbt ganska slö, den kan kännas som om någon hade klippt papper med den.

Den blå delen är av plast och den ljusblå delen som hamnar närmast handen är av en mjukare plast, mer åt latexhållet vilket gör att trots att saxen slöar till så slipper man få skavsår när man måste ta i i klippningen.

Kai:

En vass japan, det känns som att klippa i smör. Den är en fröjd att klippa med, man kan känna när saxen klipper genom fibrerna och känner man efter noga när man klipper på längden i jerseytyger så kan man känna om man klipper efter trådriktningen. Det tycker jag är härligt.

Detta var den saxen som min väninna Theresia hade, den sitter bra i handen och med att den sitter bra menar jag att fingrarna passar in. Dock har jag inga stora händer så den kanske inte känns lika bra för en man med större händer.

Handtaget har ingen mjuk latexdel som Mundialsaxen, men det är inte heller hårdplast heller och i och med att den är så vass så har jag aldrig behövt ta i med den saxen när jag klipper. Om någon skulle köpa en enda sy sax så är det denna jag skulle rekommendera.

Denna kostar nog mest 280:- är rekpris på denna juvel.

Xsor: (den jag skulle testa)

Den är väldigt lik Kai-saxen. handtaget är något hårdare. Även med denna sax kan man känna tydligt om man klipper efter trådriktningen, vilket jag tycker är fantastiskt. den är väldigt like Kai-saxen överlag det är dock bara en sak som är en stor nackdel, så stor nackdel tycker jag att jag kanske skulle välja bort den och det är att den inte sitter bra i handen.

Saxens underhål där man ska trä tre fingrar är så stor att jag skulle få plats med två fingrar till, detta gör att trots att man kan få styr på saxen så är den lite svårmanövrerad. Jag har provat att klippa en hel del med den, men den sitter inte lika naturligt i handen. Kanke är denna sax konstruerad av män för män med riktigt stora händer, för till och med min man tyckte att den var svår att manövrera på grund av att ögglan under är så stor.

Den här saxen ska vara billigare, men priset vet jag inte. (Lovar att publicera det när jag vet.)



Förstår ni hur jag menar med att den inte sitter bra i handen.