tisdag 23 februari 2010

En härlig syhelg har det varit

På torsdagen hjälpte jag NeaNobelle att packa upp och oj vad kul det har varit att nypa tyger.
Fredagen jobbade jag på syaffären och hann sy upp en tröja som jag sedan skulle ha på syfestivalen och på lördag jobbade jag först på affären och sedan hjälpte jag NeaNobelle på mässan.

Vad roligt det har varit att träffa andra bloggare, en del som man känner igen från förr, men också flera som jag aldrig träffat förr.

Ni som läst min blogg tidigare vet att jag brukar leta med ljus och lykta efter specialtrådar. Jag tycker man kan göra en del med lite fina trådar och nu i helgen fann jag mitt Eldorado av sytrådar. WonderFil hade en monter på Syfestivalen med en massa trådar och jag ville ju ha allt (så klart). Den jag tror att jag skulle ha mest användning av redan nu är en tråd som heter InvisaFil den är riktigt tunn och fungerar bra på 60 nålar som jag gillar att ha till tunna tyger. Dessutom kan man ha den till broderier och man kan brodera superfina spetsar med den, vilket jag ännu inte provat, men jag ska så fort jag får tag på en stor rulle i Sverige.

Den är i polyester så den fungerar ju bra till de flesta tygerna och rullen är på 2500m, vilket gör att man kan sy ett tag på den. I vanliga fall brukar jag använda Coats sidentråd när jag syr i tunna tyger, men rullarna är makromini och jag hittar inte dem i Stockholm, så man kan inte bara sätta sig och sy utan måste beställa från Skåne hela tiden.

Nu hoppas jag bara att flera återförsäljare tar in denna fantastiska tråd för jag har högar av tunna tyger som måste sys upp. I synnerhet en härlig bomullsbatist som jag köpt i helgen. Själv skrev jag upp all jag kunde tänka mig bli kursledare för dessa trådar så kanske är jag det i framtiden...