tisdag 2 mars 2010

1700-tal

Så blev jag till slut klar med Magnus utstyrsel till hans 1700-tals spex. Det är första gången jag syr kvinnokläder åt en man och det är lite annorlunda Proportionerna är inte riktigt lika. Först fick jag förstora mönstret, sedan fixa och trixa med längd och lite annat.

Här är resultatet. Det blev en klänning som jag sydde i ett billigt baddräktsaktigt tyg med lite bling-bling (glitter här och där) köpt på Ohlssons tyger. Inget man skulle ha till vardags men väl om man ska spela Joséphine de Beauharnais i ett spex.



Ovanpå har jag någon sorts kaftan som hen tar på i tredje akten, den tog lite mer tid att få till. Den är sydd i mörkröd bomullssammet och partiet över bysten fram är ett möbeltyg köpta på Tygverket.



Sedan tillkom de fina banden, som kostade lika mycket som allt tyg tillsammans. Men visst lyckades jag hitta bra band? De kommer från Mattsons Band, de har ett fantastiskt sortiment av knappar och band. Vid axlarna har jag en tyllspets med pärlor och paljetter som tyvärr inte syns så bra, men de ger en fin effekt eftersom pärlorna och paljetterna är i svart pärlemo.




Och här har vi den lycklige ägaren, han får göra något åt håret. Det enda jag inte är nöjd med är att den inte satt så tajt som jag hade velat på överkroppen, han har gått ner i vikt, inte mycket men lagom för att jag ska tycka den borde sys in. Men mannen i fråga ville ha lite extra rörelsevidd (ca 4 cm) sammanlagt, så det var inte så farligt.