fredag 5 juni 2009

Tunt siden, en utmaning

Jag har varit dålig på inlägg den senaste veckan och det beror på att jag har haft fullt upp med syuppdrag, dopförberedelser och tjafs med Tweetys dagis.


Just nu jobbar jag på min tredje tärnklänning i ett supersladdrig siden satin, rena mardrömmen för en ovan. I framtiden kommer jag att ta fett betalt för att sy upp saker i sådant tyg!



Det bästa med den tärnklänningen är att jag fick till det med det osynliga blixtlåset, efter en massa grubblande så lyckades jag komma underfund med att jag först skulle stryka på tunnt mellanlägg för det tunna sladdret bara drog sig när man sydde. Sedan fick jag lista ut hur jag skulle använda pressarfoten för osynliga blixtlås. Jag bläddrade runt i mina syböcker och det fanns förklaringar, men inte hur man använde just pressarfoten och Janome hade ingen bra förklaring, eller ingen förklaring alls! (Inte bra)

Vad gäller nålar har jag hittat 60/8 på Dollys och till tärnornas sladdriga tyg så är den bra, annars brukar jag sy tunna tyger med 70/10, men i det här fallet upplevde jag att det blev hål efter nålen, vilket inte alls passar sig.




Knappnålar fick jag dock leta lite mer efter. Det var när Botilda som berättade för mig att det fanns tunna och långa nålar med glashuvud. Som av en slump snubblade jag på ett sådant paket förra veckan, det var inte oväntat på Stockholms Sycenter, det konstiga var att de inte hängde ute synligt utan låg i en låda. Man kan säga så här, de är väldigt sköra eftersom de är så tunna, skulle man försöka nåla jeanstyg med dem så skulle de bli förstörda, så det blir inget substitut för mina vanliga Prymnålar, men bra att ha om man inte vill att det ska bli hål på ett tunnt tyg.

Till helgen hoppas jag bli klar med klänningen, som jag kommer att blogga om här .

Sist men inte minst vill jag idag minnas de arbetare och studenter som brutalt dödades på Himmelskafridenstorg för 20 år sedan. Fortfarande vet man inte hur många det var, men de kämpade för demokrati, något som vi tar förgivet. Av respekt för dem och många andra som dött för att jag ska få rösträtt så kommer jag att rösta till Eu-valet.