söndag 11 november 2007

Boktips för oss som inte har mönsterkroppar

Jag får ofta göra om mönster innan jag ska sy. Jag har fått lära mig att anpassa mina bystmått vilket gör att det tar extratid för mig att klippa till tyger när jag syr till mig själv. Kanske är det av den anledningen jag gillar jerseytyger, de kräver inte så mycket pysslande.

Nu när jag har börjat min sykurs känner jag att jag vill ha lite extra kunskap, grundmönster som jag kan skapa efter själv och beställde i veckan boken "Mönster och konstruktioner för damkläder" av Öberg och Ersman. Det uppstod omedelbar kärlek oss emellan, jag slukar varenda stavelse i den och funderar på om jag inte ska börja tillverka egna mönster då och då i alla fall när jag ska göra lite egna designer. Det lär ju ta lite tid och kanske blir det inte ens bra, men som självlärd måste man försöka.

Boken har grundmönster till vanliga tyger och även till jersey, dock saknar jag lite mer information om jerseytyger, men ett tips ska jag ta mig fräckheten att återge "Om man ska göra mönster till mycket åtsittande plagg, får man prova töjningen hos det tyg man valt. Använd en provdocka . Svep tyget runt stussen (byxa eller kjol) eller bysten (överdelar) och nåla ihop tyget så att det sitter lagom spänt. Sätt märke för nålarnas placering. Lägg därefter tyget, i "avslappnat" tillstånd, på ett bord och mät avståndet mellan nålarna. Jämför detta med dockans stussviddsmått för att få veta hur mycket mönstret skall vara mindre än dessa kroppsmått" .

Den bok jag hittat bäst texter om jerseytyger i är "Sy kläder av mjuka tyger" av Åsa Lennartsson från ICA förlag. På sidan 7-25 hittar man en massa intressant information med historiska milstolpar, hur det tillverkas, färgas, trycks och så vidare. Jag hittade tyger på en loppis i somras och mönstren är väldigt 70-tal. Men den är läsvärd i sökandet efter jerseyns hemligheter.