söndag 25 juli 2010

Vad ska man med broderisömmar till?

Den frågan har jag ofta ställt mig, det är förvisso roligt med maskiner som kan sy småbilar, men hur ofta använder man sig av småbilar.

Jag tänkte att det att jag skulle visa på hur man kan förvandla en vanlig linneklänning till något lite roligare med hjälp av lite broderisömmar och en vingnål.

Mönstret är ett linne jag utgått från och förlängt, lagt till rörelsevidd och svängt ut i höften så att den ska kunna användas som sommartunika och materialet är linne. Jag provade även i tunna molltyger, men upplevde att det blev för genomskinligt och svårarbetat, så detta gillade jag bäst. Lite sommarromantik...




I närbild kan man se vad jag har broderat fram på klänningen och igår såldes mina två första klänningar på Lavendeldrömmar. Nu ska jag sy upp några till och lite mamelucker som ska skickas i veckan.