tisdag 28 oktober 2008

Mitt mönster

Äntligen kommer det mönster jag varit med och designat hos Svenska mönster, jag har väntat sedan i somras och nu är jag super mallig!


Mönstret innehåller 6 storlekar, 56 - 86 centilong.
Använd stretchiga tyger; trikå, stickat och muddväv. Du kan göra overallen med eller utan knäppning i grenen (tänk då på att göra en längre knäppkant fram så blir på- och avklädning enklare). Välj på tre olika ärmar, krage eller muddkant i halsringningen, bröstficka eller bakficka m. fl. variationer. Sy helst trikå på overlockmaskin.
A: Overall med kort knappribba, långa ärmar och ben, muddkant i halsen och knäppning med tryckknappar i grenen. Fickor baktill. Medelsvår sömnad.
B: Overall med lång knappribba, korta ärmar och ben, krage i halsen och vanlig söm i grenen. Bröstficka. Medelsvår sömnad.
C: Tröja med rynkad ärmkulle och muddkant i halsen. Lätt att sy.

Hoppas ni också gillar den. Den kommer att finnas redan på syfestivalen och har du inte vägarna förbi där så kan du beställa direkt från Svenska mönster.




Här är ett foto på den dressen jag sydde upp när jag gjorde mönstret. En del använder denna dress som pyjamas, själv älskade jag att ha sådana plagg som dress på Tweety när han var liten. Jag tyckte att de var enkla att packa med sog i skörtäskan eftersom man bara hade ett mönster att hålla reda på istället för tröja och byxor. På vintern brukade jag ha dem med ett par mjukisar på så slapp man långkallingar under, så visst har detta varit ett av mina favoritplagg när Tweety var liten. Nu kommer jag nog att sy dem till knyttet också...