torsdag 16 oktober 2008

Wooly Nylon

En av de fantastiska upptäkterna jag gjorde på min Babylockkurs i Frankrike var tråden Wooly Nylon. Det är en nylontråd som är superelastisk, men som även blir bredare när man inte spänner den helt.




Jag beställde ett gäng trådar från USA med mina sykompisar Jeanette och Lilian 50 olika trådar i olika färger, mest för att testa kvalitén och se alla färgerna. Igår testade jag att sy en rullfåll med wooly nylon och den blev superbra, tät och fin.


Man kan ha den på övertråden (upper looper) för att få bättre elastcitet på badkläder och på tvillingsommar med covermaskinen, är den bra att ha på undertråden, då går inte sömmen av så lätt och den blir mer elstisk. Jag älskar den, nu skulle jag vilja har mer svart, brun och turkos tråd, vi får väl se när jag kommer att kunna beställa.

I Sverige kan man köpa från Pastellen, jag har inte sett deras Wooly Nylon, men det är dyrare än från USA, även då man lägger på frakt och tullavgifter.