lördag 31 januari 2009

Tygkalas

När jag kom hem från jobbet igår väntade tyget från Nea Nobelle som jag beställt som födelsedagspresent till mig själv, fast det mesta kommer att bli kläder till pojkarna.
Dessa två ekologiska tygerna är jag väldigt förtjust i, speciellt sedan jag fått veta att för att tillverka 1 kg tyg går det år 200 liter vatten och 1 kg kemikalier. Någon stans i bakhuvudet syr man lite för att slippa den miljöförstöringen som transporter av kläder kors och tvärs över jorden kostar, men även för att jag inte kan låta bli att fundera på barnen i Kina som sitter och syr hela dagarna för att jag ska kunna köpa tröjor för 50:- st. Det är klart man inte kan sy allt, men mycket mer än man tror. Jag hoppas på att ekotyger med tiden blir lite billigare, men än så länge så får jag köpa dem och använda som "fintyger".





Sedan blev det muddar eftersom jag gillar Hilcos muddväv och jag tycker att det är svårt att hitta ribbstickad mudd.

Gräsgrön Velour, jag hade hoppats att AMDA design skulle köpa velourtyger denna månad, men det kommer tydligen att dröja så jag passade på att beställa lite till för jag har lite doppresenter till nästa månad.



Sist men inte minst fick jag denna stuvbit med snöflingor, de ska bli mössa och handlesvärmare till mig själv, eller kanske vantar... vi får se. Jag brukar låna makens ljusa jacka och har ingen matchande mössa till.


Nu måste jag bara bli bra i foglossningen så att jag kan sätta mig vid maskinerna och producera. Nästa helg kommer Stina och jag ska pumpa henne på information om hur jag ska starta eget. Jag har en idé som börjar ta form i min hjärna, men jag behöver sätta mig och skissa på den.