måndag 19 januari 2009

Sagolikt

Sagolikt kul kan det vara att öppna paketen från Give and get kompisarna och denna gången är temat sagolikt. Jag funderar på vad jag ska hitta på denna gång. Deadline är ju den 18/3 så lite tid har jag allt på mig.

Paketet ska innehålla:
Ngt färdigsytt/pysslat
Ett mönster
1m tyg
Ett sybehör
Personlig gåva


Här kommer mina uppdaterade svar på frågorna:

Hur länge har du pysslat?
Länge, men föremålen har varierat. Det började med broderier och sömnad redan innan jag började skolan, sedan har det varit tårtor, möbelrestaurering, stickning och nu åter till sömnaden. Jag tror det kommer att bli en hel del sömnad även framöver.

Vilken typ av maskiner syr du på?
Janome MD 5200 & Babylock Evolve

Vilket litet pysseltillbehör skulle du behöva?
Roliga lite udda ting som ovanliga band och kantband, knappar och annat roligt man kan ha till barnkläder. Skulle även vilja ha ett mönster på en hoodie till lillen som kommer. Kanske även storleksetiketter för vuxna, ni vet S, M, L och XL

Finns det något man inte behöver?
Rutat mönsterpapper, det har jag mer än jag använder just nu, band med texten ”made by my mummy” jag har fått ett antal metrar via olika byten.

Någon annan hobby eller stort intresse?
Mönsterkonstruktion (om det får räknas som annan hobby) och sedan är jag rätt sällskaplig av mig så jag träffar gärna kompisar som har samma intressen som jag och anordnar roligheter som syhelger, syresor och annat… Funderar redan på vad jag ska hitta på i sommar, det kan ju bli lite begränsat med Knyttet under armen.

Vilket är ditt favoritdjur?
Kolibri och katter är vackra, men jag har inga djur hemma och inte heller någon längtan till djur. Det räcker med barn och en make för mig.

Har du djur? I så fall vilket?
Nej, jag tillhör den delen av befolkningen som inte håller med om att män är djur, men skulle de vara djur så har jag de två mysigaste gossedjuren hemma (maken och sonen).

Är du allergisk mot något djur? I så fall vilket?
Nej, men min make allergisk mot pälsdjur så djur går bort i mitt hem.

Är du allergisk mot något annat?
Laktos och damm

Hur bor du? Hus eller lägenhet?
Lägenhet som känns för liten.

Behöver du något litet till hemmet? I så fall vad?
Litet… kanske en sådan prov sticka som man kollar om potatisen är välkokt eller om sockerkakan är färdig.

Vilken storlek har du på kläder?
Ingen aning, jag ska föda om 3 veckor och sedan vet jag inte, men jag misstänker att jag blivit lite mindre på vissa ställen eftersom jag bara gått upp 2 kg på hela graviditeten. Vet ej och vill nog inte veta innan graviditetskilona är borta.

Om du har barn? I så fall vilket kön, ålder och klädesstorlekar har de?
Har en pojke (Tweety) på 3 och ett halvt år med storlek 110-116 på överdelar och 110 på byxor.
Sedan har vi en till pojke på väg som vi beräknar kommer den 10/2.

Favoritfärger och hatfärger?
Favorit just nu: brun, orange, grön, rött och på mig även svart.
Hatfärg: vi passar inte i blått och en del rosa toner, men direkta hatfärger har vi nog inte. På barnen använder jag aldrig svart.

Vilka material gillar du eller ogillar du?
Gillar: Jersey, velour, siden
Ogillar: krossad sammet och material som känns plastiga

Vilka mönster på tyger gillar du bäst?
Blommigt

Vilken typ av klädesmodeller är du mest förtjust i?
Vanliga jerseytoppar med lite roliga detaljer som kan vara i något annat tyg eller någon rolig knäppning, drapering… you name it.
Till barnen gillar jag sådant som är mjukt och skönt.

Retro, vintage, romantiskt eller annat?
På Tweety retro, så länge det är bekvämt fungerar det mesta.
På mig romantiskt, gärna blommigt men även vissa typer av paisleymönster, även retro och vintage går bra så länge det finns blommor…

Pojk/flick eller unisex?
Hade jag varit mamma till en flicka så hade jag antagligen älskat flickkläder, men nu är jag bara pojkmamma så det får bli unisex. Jag tycker pojkkläder i Sverige är för homogena, jag önskar att det fanns lite gulliga pojkkläder, så det blir nog unisex, men mycket inslag från 70-talet.

Nytt eller second hand?
Både och, bara det är helt, rent och inte ser urtvättat ut.

Favoritsmak?
Mörk choklad, jag gillar att kosta på mig lite finare choklad. Då blir det mindre men godare.

Favoritlukt?
Så här i väntans tider är lukter ganska jobbiga.

Musiksmak?
Stefan Sundström är min favorit, helst vill jag ha låt texter som är talande. Popdängor är ok, men jag tröttnar fort på dem.

Favoritböcker?
Favoriter är självklart syböcker, helst med barnkläder från 60-70 talet (som jag samlar på), jag gillar att läsa det mesta, fast det blir mest deckare och verklighetsskildringar när det inte är sådant som har med jobbet att göra, för jag läser ju en hel del kopplat till jobbet och de texterna kan vara både tråkiga och tunga…