tisdag 9 september 2008

Tunna tyger på snedden med Babylock

Stina på Svenska mönster har lärt min att vill man ha lite strech i vävda tyger så ska man klippa ut den på snedden. Exakt 45 graders vinkel, annars blir det sneda kläder efter tvätt.

Nu håller jag på att sy en mammaklänning, till mig själv, för jag förmodar att jag förr eller senare kommer att får en gigantisk mage, precis som med Tweety. Eftersom jag har varit ganska rund sedan jag slutade amma och mår ganska illa så verkar kidset i magen tagit för sig av mina egen tjocklek och det får den gärna göra, vilket i sin tur leder till att jag på 16 veckor gått upp 200 gram. Tänk om man kunde hålla den viktuppgången i 16 veckor till... knappast troligt!

Tyger är ett fantastiskt svart tunt tyg med vita prickar som jag köpt hela 7 meter av så jag har så det räcker att klippa på snedden. Så kom utmaningen.

Raksöm på min vanliga maskin med silketyg blev rynkigt och såg inte klokt ut. Zig-zag blev inte bättre Bytte till Babylocken, den har i alla fall differentialmatare.

Jag provade och kom fram till att tunna supertyger ska lockas utan kniv, annars hamnar sömmen för långt ut på kanten och går lätt upp och med differentialmataren 0,6. Det vill säga att den töjer ut tyget till max när den syr. På så sätt slipper sömmen bli rynkig och skrynklig.