fredag 24 april 2009

Vatten

Ny give and get.

Paketet ska innehålla:
ngt färdigsytt/pysslat
1m tyg
ett mönster
ett sybehör
ngt "rinnande"

Vad pysslar du oftast och helst med som hobby och hur?
Länge, men föremålen har varierat. Det började med broderier och sömnad redan innan jag började skolan, sedan har det varit tårtor, möbelrestaurering, stickning och nu åter till sömnaden. Jag tror det kommer att bli en hel del sömnad även framöver.

Hur länge har du pysslat?
Jag fick mitt första broderikit när jag var 6, köpte symaskin för min första lön när jag var 14 och sedan har det bara rullat på.

Vilken typ av maskiner syr du på?
Janome MC 5200, en fantastisk maskin om man vill kunna sy lätt i tunna tyger vilket jag gör ibland.

Babylock Evolve, en kombinerad overlock som jag köpt för att den inte jobbar med trådspänningar och den är lätt att trä.

Vilket litet pysseltillbehör skulle du behöva?
Roliga lite udda ting som ovanliga band och kantband, knappar och annat roligt man kan ha till barnkläder.

Trickmarker, en fantastisk lila penna vars bläck försvinner efter ett par dagar.
Kanske även storleksetiketter för vuxna, ni vet S, M, L och XL

Någon annan hobby eller stort intresse?
Mönsterkonstruktion (om det får räknas som annan hobby) och sedan är jag rätt sällskaplig av mig så jag träffar gärna kompisar som har samma intressen som jag och anordnar roligheter som syhelger, syresor och annat…

Är du allergisk mot något?
Tål inte laktos och damm.

Hur bor du? Hus eller lägenhet?
Trång lägenhet.

Behöver du något litet till hemmet? I så fall vad?
Litet… kanske en sådan prov sticka som man kollar om potatisen är välkokt eller om sockerkakan är färdig.

Vilken storlek har du på kläder?
Vet inte riktigt, just nu går jag ner ca 1 kilo i veckan (fast det lär nog inte vara för alltid...), jag är ju ganska nyförlöst och nyopererad så mina proportioner är nog rätt udda just nu. Jag skulle tippa på 46-48 på överdelar och 42-44 på kjolar och byxor.

Om du har barn? I så fall vilket kön, ålder och klädesstorlekar har de?
Tweety som är 4 och har storl 116 på överdelar (han har ganska lång överkropp) och 110 på byxor.
Knyttet som är 2 månader har nog storlek 62 just nu, kanske 68 snart eftersom han äter som en häst.

Favoritfärger och hatfärger?
Favorit just nu: brun, orange, grön, rött och på mig även svart.
Hatfärg: Jag och Tweety passar inte i blått (det gör däremot Knytet) och en del rosa toner och hatfärg just nu är beige, jag är så innerligt trött på beige. Varför ska man bara kunna klä pojkar i blått och beige?
På barnen använder jag aldrig svart.

Vilka material gillar du eller ogillar du?
Gillar: Jersey, velour, siden. Har just nu fått pippi på Strech frotté så det får ränkas som absolut favorit.
Ogillar: krossad sammet och material som känns plastiga.

Vilka mönster på tyger gillar du bäst?
Blommigt och Paisley.

Vilken typ av klädesmodeller är du mest förtjust i?
Just nu mest tunikor, tights, klänningar…
På barnen plagg som är praktiska och bekväma

Retro, vintage, romantiskt eller annat?
På barnen retro, så länge det är bekvämt fungerar det mesta.På mig romantiskt, gärna blommigt men även vissa typer av paisleymönster, även retro och vintage går bra så länge det finns blommor…

Nytt eller second hand?
Både och, bara det är helt, rent och inte ser urtvättat ut.

Favoritsmak?
Mörk choklad, jag gillar att kosta på mig lite finare choklad. Då blir det mindre men godare. Favoriten är Gran Cuova från Vahlrona, rekommenderas till alla chokladälskare.

Pojk/flick eller unisex?
Unisex, med inslag från 70-talet.

Favoritlukt?
Min bebis

Musiksmak?
Lyssnar på det mesta. Stefan Sundström är min favorit, helst vill jag ha låt texter som är talande. Popdängor är ok, men jag tröttnar fort på dem.

Favoritböcker?
Favoriter är självklart syböcker, helst med barnkläder från 60-70 talet (som jag samlar på), jag gillar att läsa det mesta, fast det blir mest deckare och verklighetsskildringar

(senast uppdaterat 9 maj)