torsdag 28 augusti 2008

Småpåvarna, var kommer de ifrån?

Alla dessa människor som blir riktiga diktatorer så fort de får makt över en lokalnyckel.

I dag skulle jag hämta ut nyckeln till lokalen där vi ska sy i helgen. Vips så kunde jag inte hyra den längre för nu höll de på och målade om...
"Det skulle ni ha informerat i tid, jag bokade lokalen för över ett halvår sedan" svarade jag.
"Ja, men vi kunde inte veta det" svarar nyckeltanten. Näe, kanske inte men är det mitt problem?

Sedan vill hon inte hyra ut lokalen för att vi ska ju sy och inte ha fest. "Ja, men det berättade jag ju om redan när jag skulle hyra lokalen", svarar jag.
"Ja men nu är det så här och jag går inte med på att du har din business här", nu börjar kärringen gå mig på nerverna, när blev en syjunta business? De flesta av oss syr för att vi inte har råd att köpa en kappa för 3000:- kronor!
"Ja, jag går inte med på det här..." Fortsätter fanskapet. Jag tänker, vad gör jag imorgon när det står tio kvinnor med var sin maskin och nyckeltanta inte behagar hyra ut lokalen?

"Nu är det så att detta skulle ni ha informerat om för ett halvår sedan när jag var här och bokade lokalen", svarar jag. Jag är inte dummare än att jag vet att även muntligt avtal gäller och lokalen ska jag ha, jag har bara inget val...
"Vi tar faktiskt extra betalt för att ni ska hyra lokalen fredag till söndag och detta är en festlokal så ni kan inte sy här". Trots att det på hemsidan framgår tydligt att lokalhyran gäller torsdag till söndag eftermiddag. Nu börjar jag bli förbannad och svarar att jag känner mig lurad, detta hör en yngre, något mer klok kvinna och svarar.
"Vad hon gör i lokalen är inte vårt problem, lokalen kan hyras på de premisserna vi utlovat".
Lillpåven får motvilligt lämna ifrån sig nyckeln, men hon gör en egen business på mig genom att ta en hundralapp för mycket. Vad ska jag göra...

Sedan säger kvinnan". Och jag kommer förbi imorgon och tittar vad ni sysslar med", så imorgon har Lillgestapo bjudit in sig själv på syjunta hos oss! Så är det med småpåvar.

Jag undrar varifrån de blir så maktfullkomliga? Eller om det bara beror på att jag har svart hår och hon vitt. Kan det vara åldern som gör vissa kvinnor maktfullkomliga?