måndag 28 juli 2008

Lite om nålar till overlock och coverstich

Jag läser ofta frågor om nålar och fråogr om vilken nål som är bäst till vilken söm, så jag passade på att fråga ut Janet på utbildningen och den kvinnan har svar på allt.

För overlockdelen rekommederas en nål med betäckningen "HAx1SP", den har en lite rundad topp och fungerar därför bra på strechtyger, men den går inte att användas på coverdelen av maskinen. I Sverige har jag bara sett den i märket ORGAN, men den ska även finnas som SCHMETZ. Ett 10-pack kostar ca 90:-.

En annan bra nål som går att använda både på overlock och coverstichdelen har betäckningen "ELx705CF" och den tillverkas av SCHMETZ och är ganska dyra, en 5-pack kostar runt 110:-.

Jag använder båda, det började för att säljaren rekommenderade den, men nu vet jag varför och delar med mig av den kunskapen.