lördag 5 juli 2008

Höstswap

Vi ger det en chans till, förra gången var det jag som fick sitta med svartepetter, men denna gång hoppas jag att det kommer något även i min brevlåda.

1, Hur många barn har du?
1 Pojke på 3 år

2, Kön kläder och skostorlek på barnen
Pojke
Klädstorlek: 110 på överdelar och 104 på underdelar. Stort huvud, modell vuxenstorlek, ganska smal och med lång överkropp.
Skostorlek: 25-26

3, vad har du för storlek på kläder, skor/tofflor?
Klädstorlek: Mindre smickrande 50 på överdelar och 44 på underdelar (byxor, kjolar)

4, Är du nybörjare, medel eller avancerad på stickor?
Man kan säga att jag klarar mig rätt bra på stickor, gillar komplicerade saker som flätor och annat som håller tankeverksamheten igång, men jag uppskattar inte att sticka. jag tycker det går för sakta.
Jag lärde mig att sticka när jag väntade Tweety och hade foglossning som gjorde att jag bara kunde halvligga på soffan.

5 Är du nybörjare, medel eller avancerad på sömnad?
Jag tror att avancerad, det är sällan jag upplever att det är svårt att sy, men jag erkänner att jag gärna tittar i syböcker för att hitta en del trix på hur man syr komplicerade detaljer Började sy vid 5 års ålder, då var det mest att sitta brevid mormor och sy knappar, när jag var 7 fick jag min första barnsymaskin, men snabbt tröttnade jag på att maskinen inte kunde sy zig-zag. För min första lön, när jag var 14 köpte jag min första Singer och sedan dess har jag sytt en hel del olika saker.

6, Vilken typ av tyg föredrar du?
Jag gillar jerseytyger, mjuka och strechiga med bomull. Dessutom har jag en vansinnig förkärlek till äkta siden i nästan alla dess former (Thaisiden är ok, men ingen favorit att jobba med), jag gillar även sammet och en del ull.

7. Vilken typ av garn gillar du?
Gillar alpacka garn bäst.

8, Håller du på med någon annan skapande hobby(vad?)?
Inte just nu, men jag har restaurerat lite möbler, scrappat, sytt waldorfdockor, gjort tårtdekorer och lite annat som inte hinns med just nu.

9, Vad gillar du för godis?
Mörk choklad, riktigt mörk ska den vara (60-80%) och gärna av märket Vahlrona

10, Är du allergisk mot något?
Laktos

11, Vilka är dina favoritfärger?
Röd och Blodröd
Brun
Grönt, åt det olivgröna hållet
Svart på mig, inte på barnen

12, Finns det några färger du absolut inte gillar?
Marinblått, passar mig verkligen inte
Sedan undviker jag gärna tyger och tygfärger som påminner om krig och våld på mitt barn, även om min son har ägt cammobyxor när han började krypa så skulle jag inte ta på honom det nu när han är 3.

13, Kaffe eller te?
Både och. Gärna starkt kaffe, italienskt kaffe gillar jag bäst. Jag önskar att jag hade en expressomaskin.
Mitt favorit te är Earl Grey de Luxe blandat med lika mycket Lappsang, med reservation för att det är felstavat. Gillar dock inte grönt te.

14, Vad lyssnar du på för musik
Lyssnar på det mesta, men jag gillar bäst låtar med lite meningsfulla texter. Stefan Sundström, Cornelis Vreeswijk och andra vissångare gillar jag bäst.

16. Vad läser du för böcker?
Läser det mesta, mina favoriter är Stieg Larssons böcker, alla hans böcker.

17, Prenumererar du på någon sy/sticktidning?
Just nu bara Burda och köper även Burda Easy samt Burda Plus. Men jag köper alla nummer av OTTOBRE Saknar ett nummer från 2007 och alla åren dessför innan, tyvärr! Köper ofta Allt om handarbete och i början läste jag Kreativa kvinnor, när det var mest sömnad, sedan blev den något som jag inte riktigt tyckte var prisvärt, en allmän pysseltidning.