onsdag 27 juni 2007

Söker...

Med ljus och lykta efter dubbelhäftande textiltejp. När jag frågar efter detta i tyg affärerna tror folk att jag blivit komplett bindgalen. Vad är det kvinnset frågar om? Har hon inte lärt sig att man nålar, limmar eller fållfix.

Vad ska man säga, vilja korkade amatörer det finns som jobbar på olika tygbutiker. För det första behöver jag inte bli ifrågasatt, jag vet vad jag gör, för det andra om alla nu vill veta varför så kommer hela historien här:


Jag ska sy en sjömanskostym till Tweety. Jag ska ha 3mm vitt band (5mm band blir för brett) och den som någonsin försökt att nåla fast 3mm band och sedan sy på det vet hur svårt det är att få det rakt. Därför sätter man fast det med tejp först, sedan syr man bara över med raksöm. Hur svårt kan det vara att fatta?
Nej, lekmän tycker till, alla har ett eget råd. Skulle det inte vara bättre om någon ville fråga: Jag har inte men jag skulle kunna ta in det. Jag har ringt runt till i stort sätt alla affärer som finns i Stockholms Gula sidor. Bara en bemötte mig trevligt och gav mig råd, det var Sidencarlsson och bara en hade dubbelhäftande textiltejp, det var tygaffären på Hornsgatan, fast de hade bara 6 mm brett. Jag får väl köpa det och klippa till det själv. Vad ska man göra?