onsdag 9 maj 2007

Klädd som en drottning

Måste man vara fransk presidentkandidat för att klä sig som en drottning. Trots att hon för min smak använder mycket svart och vitt så är hon elegant som en drottning. Bäst gillar jag Ségo i rött, men det skulle vara roligt att se henne i rosa ibland.

Kvinnor i den politiska eliten brukar sakna just denna känsla för elegans när de klär sig. För en tid sedan såg jag Filippa Reinfeldt på "Dagens samhälle", hon var klädd i en brun klänning av märket Stockholm från JC. Samma klänning kan man se bland mingelbilderna på socialdemokraternas kongressfest. Men JC fällan har fler politiker gått på tidigare, själv brukade jag hänga på låset förr när JC lanserade sin kollektion och köpa först, tills jag köpte en svart omlottklänning med röda blommor som det sedan visade sig att både riksdagsledamöterna Lena Hallengren (fd. minister) och Maryam Yazdanfar hade köpt. Numera hänger den i min garderob och samlar damm.

Det finns förresten en minister som klär sig ganska snyggt, det är Lena Adelsohn Liljeroth, snyggt, lite bohemiskt men inte i klass med Ségolène Royal. En minister som inte varade men klädde sig supersnyggt var Maria Borelius, fast hon hade väl råd och goda råd.