söndag 1 februari 2009

Väninnan

Eftersom jag ha svårt att sy så har jag läst lite de senaste dagarna. Jag köpte Eva Franchells bok för att jag hade hört av några kollegor att den skulle vara väldigt verklighetstrogen. Jag har haft Eva som föreläsare en gång och tyckte att hon var intressant att lyssna på, om hon var lika bra på att skriva så skulle det bli bra läsning.

Boken handlar om hennes tid i maktens korridorer, hur hon går från att vara Anna Lindhs skyddsling och med i gänget till att hamna i kylan efter Annas död. Med inslag av vad som hänt i Sverige under nästan 15 års tid och hur detta påverkar regeringen. Delar av boken är säkerligen fiktiva, men skulle lika gärna kunna vara sanna. Vad jag gillar är att hon skriver kort och rappt, utan att göra det klassiska misstaget många politiker gör när de vill avhandla sitt liv och de fastnar i långa detaljerade avhandlingar om olika fall de varit inblandade i. Man kan tydligt se att hon är gammal kvällstidningsjournalist för hon kan leverera skvaller i lagom doser, så att man inte tröttnar på att läsa om överläggningarna i Bryssel, Washington eller något toppmöte.

Turerna kring de utvisade egyptierna, Laila Freivalls lägenhetsaffär och andra skandaler som förvånar mig. Hur ministrar skyller på varandra för att inte hamna ute i den berömda politiska kylan och i bakgrunden finns Göran Persson som spelar ut sina marionetter mot varandra.

Vissa saker hon beskriver kan man känna igen från riksdagen, men på regeringskansliet verkar allt vara skruvat ett par varv, lite "one day you're in, next day you're out" om man ska citera den vackra Heidi Klum från Project Runway som de flesta av oss sybloggare brukar att gilla.

Franchell beskriver hur folk istället för att stötta den som är utfryst istället drar sig undan som om kyla var smittsamt. Riktigt läskigt tycker jag som är emot mobbing. En sak är säker, jag skulle inte passa in i maktens korridorer, jag är en rebell som gillar att ifrågasätta, gillar att tycka om den som ingen gillar bara för att jag tycker att det är en större utmaning.

Bra, lättläst och underhållande bok om det oglamorösa livet runt makten. Jag kan verkligen rekommendera den.