söndag 9 december 2007

Min nya raring


Ni som följt min blogg ett tag vet att jag suktat efter en ny symaskin en längre tid. Min dröm är en superhäftig sy och broderimaskin som heter JANOME Memory Craft 11000 (länken går till maskinen på Janomes hemsida... hmmm... att läga ut text om en så dyr och fin maskin på norska i en svensk hemsida är ungefär som att säga "snälla köp inte denna maskin").
Men en 45 000 kronors maskin får nog förbli en dröm ett tag till om jag inte vinner ett par hundra tusen på trisslotten jag kommer att få av svärfar till jul, vi får nämligen alltid trisslotter av svärfar (tillsammans med en massa annat fint) och det är enda trisslotten jag skrapar varje år… (Ett år fick vi ingen trisslott och då lämnade jag in klagomål).

Så började jag prova mig fram, jag skulle ju testa en massa maskiner, men när jag kom till maskin nummer två i testrundan föll jag direkt. Det var en JANOME Jubilee 85 för 6995:-
Det finns andra jag hade kunnat tänka mig som JANOME 4900 med knälyft, men så provade jag den och insåg att jag skulle få specialtillverka ett nytt bord för att nå upp till knälyftet, jag var helt enkelt för kort för att nå upp och då gick den bort trots att jag gillar en massa annat den maskinen har, dessutom var prisskillnaden var saftig, om jag hade quiltat så hade det varit värt prisskillnaden för den har fler dekorsömmar, men för klädsömnad räcker Jubileen.

I fredags efter jobbet mötte jag J från min sykurs, vi gick till Stockholmssycenter för att köpa våra maskiner, hon skulle köpa en Babylock Evolve (en sådan har jag redan, kanske kan jag skriva om den vid ett senare tillfälle).

Det är roligare att shoppa flera åt gången. Ulrika på Stockholmssycenter var lika glad och hjälpsam som vanligt. Ibland brukar jag fundera på hur duktiga säljare gör för att vara så trevliga och tålmodiga. Men jag har sagt det förr och säger det igen, ska jag köpa dyra saker till min inte så billiga hobby så vill jag ha:
1) Trevliga säljare.
2) Kunniga säljare.
3) Garanti på att jag kommer att bli nöjd.
4) DLE (som min lärare Charlotte brukar säga) Det Lilla Extra! Ni vet “ring om det är något ni undrar över” eller “vi har det inte, men jag ska kolla om vi kan ta in det för din skull”.

Så släpade jag hem min nya lilla raring, i regn och rusk, fasttejpad på min dra-maten-vagn. Det kändes som om jag aldrig skulle komma hem. Det var jag, vagnen, min tunga ryggsäck för jag hade fått med mig lite mer än bara maskinen bestående av en batteridriven OTT-LITE lampa, suverän att ha i handväskan när man ska köpa tyg och tråd eftersom jag ofta får kämpa med färgerna i tygaffärerna på grund av belysningen. Där fanns även ex KAI skräddarsax, lite trådspolar och en pressarfot för dolda blixtlås, nu vill jag lära min att sy snygga dolda blixtlås!

Inte öppna innan jul… eller hur? Så ny ligger mina julklappar till mig själv och väntar på julen. Snälla tomten kom snart!