onsdag 28 november 2007

Tomtehelvetet

Julen nalkas och det ska prydas med tomtas, plastbarr och blinkande lampor.
Fy… inte för att jag inte gillar tomtar, det jag ogillar är det där kitchiga, billiga och vulgära julprydandet. Min man älskar tomtar, han jagar mig med tomtar, påskkycklingar och andra hedniska fetischer.
Min kollega Karin som jag delar rum med har gått och sagt till vår chef (rättelse, vår kollega Boel) att hon inte får ha tomtar i vårt arbetsrum för mig, vilket inte stämmer, vad jag har sagt är ”bara jag slipper engagera mig i julpyntet så får du göra som du vill, jag säger bara till om det blir för mycket”.

Jag känner mig som en julsabotör, men räcker det inte med den överdos av jul man får när man går in i en affär? Tänk om jag för varje jultomte jag behövde möta satte upp en kristen ikon? Hmmm… kanske ska jag göra det, det är ju ändå till minne av Kristi födelse vi firar jul.

---
Efter Karins kommentar känner jag mig skyldig att korrigera i texten. Det var Boel och inte vår chef, utan vår kollega.