tisdag 16 oktober 2007

Utställning

De ska ha en utställning på jobbet där människor som målar, skulpterar, fotograferar eller gör annat med sina händer ska få ställa ut. Jag vill vara med, frågan är vilket av mina småprojekt ska man ställa ut? Jag har funderat och kommit fram till att mina Waldorfdockor kanske är lagom små, man kan ju göra lite nya kläder till dem och kanske några småpysslingar så att man kan arrangera det hela på någor snyggt sätt.

Det är ett himla pyssel att göra dockorna, men de blir så söta och är en riktig höjdarpresent till dop, i alla fall blir mammor och pappor glada när deras småttingar får en docka med samma hårfärg och ägonfärg som deras små krabater. Jag älskar att jobba med naturmaterial. Riktig ull, växtfärgade garner och kläder som man kan skapa oandligt mycket med.

Karin Neuschütz har skrivit en underbar bok om Waldorfdockor som kom ut på ICA bokförlag 1986 som jag rekommenderar varmt, den kan vara svår att hitta på vanliga bokaffärer, men på tradera eller antikvariat går de ofta att finna. Dessutom gav hon 2004 ut ett häfte som heter "mjuka dockor2 och som går att hitta bl a hos antroposoferna i Järna och på affären Bulleribock på Sveavägen i Stockholm.

Karin Neuschütz skriver i sin bok "Tygdockan förändras med åren och leks in, blir personligt präglad av sin 'mamma'". Handgjorda tygdockor, de har en egen personlighet, de blir som små människor.