fredag 6 juli 2007

Tips på barnmönster

Jag är en samlare av böcker med mönster och det finns verkligen en massa. de flesta är tyvärr ganska gamla vid det här laget och det kommer inte ut mycket nytt på den fronten, så det gäller att finkamma antikvariat och tradera efter guldkorn. Bäst av allt gillar jag att sy barnkläder och jag få ofta frågan om vilka barnmönster jag skulle rekommendera. Svaret är enkelt när det gäller barnkläder boken "Barnkläder, sy och sticka till småbarnen 0-3" av Hanne och Sofie Meedom som gavs ut av ICA Förlaget 2001.

Där arbetar man mycket med basmönster som finns i variant åtsittande (för strechtyger), löst sittande för vanliga bland annat vävda tyger och slutligen basmönster för ytterplagg.

Boken förklarar med bilder hur man syr ihop, och sedan praktiska saker som att sy dragkedja, muddväv, kragar och så vidare. Man behöver alltså inte veta mycket om sömnad för att sy till sitt barn.


När det gäller mänster till barn så tycker jag att man kan hålla sig till böcker med basmönster och bara köpa enstaka mönster då och då, annars blir man snart bankrutt och smörpapperskvaliteén på till exempel Stil, Burda och andra mönster är under all kritik, man betalar mycket för något som inte håller, att då ge runt hundralappen per mönster är "too much" tycker jag!

De enda mönster jag villigt betalar 130 kronor för är Svenska Mönster, de kommer i fina påsar och har ett papper av en kvalité som håller länge. Dessutom brukar stina vara så hjälpsam när man ringer henne och har frågor om hur man ska ändra i mönstren. Sådan service gillar jag! Dessnärre har hon inte många barnmönster och de hon har är antingen till bebisar eller flickor (klänningar).