lördag 3 april 2010

Vårväder och vårjacka


I vanliga fall brukar påsken vara en tid att umgås med familjen och äta. I år jobbar svärmor, mamma är inte i Sverige och våra syskon är på sitt håll så vi har haft tid att bara vara hemma och ta det lugnt och förutom att städa ut vintern har jag hunnit få ihop en vårjacka. Tyget är en storfavorit som jag köpte från NeaNobelle i höstas, av någon anledning så brukar Hilco bara ha vattenavvisande tyger i sin höstkollektion, men den här gick ju bra att spara till våren. Jag har fodrat den med Jnydesigns fina moltyg, det finns ingen anledning att ha ett tråkigt fodertyg när man har lagt ner så mycket omsorg på resten av jackan och jag gillade det här, den får symbolisera alla drömmar man har om våren.
Mönstret kommer från Ottobres nummer 2/2007 och går att beställa via NeaNobelle.


Sömmarna är tätade med Stoff och Stils tejp till regnkläder himla bra tejp, eftersom vattenavvisande tyger inte alltid tål varma strykjärn så tog jag mig tiden och använde mitt ministrykjärn, sådant som man använder till quilt.
Tips! Det där lilla extra har jag gjort genom att sy en dekorsöm längst vissa sömmar och där har jag valt en vanlig förstäkt raksöm. Jag använder gärna den där förstärkta sömmen istället för tjocka trådar.
Tjocka trådar förstör symaskiner, så de ska man passa sig för, utan gör då hellre en förstäkt söm, ni vet den där sömmen som ser ut som tre raksömmar bredvid varandra.