måndag 1 mars 2010

Och så blev det kjol också

Jag fick ju även äran att sy en kjol till mässan från tidningen Knippmode. Även här kommer både mönstret och tyget från NeaNobelle, eftersom det var henne jag hjälpte under Syfestivalen.

Denna kjol är sydd bumullsbatist som heter Blusa. Den skiftar mönster vilket gör att det hade kunnat bli en helt annan klänning om jag hade lagt mönstret upp och ner. Ni kanske minns att jag skrev att jag gillade WonderFils InvisaFil-tråd, den hade jag velat ha till det här tyget som helst ska sys med 70 eller 60 nål tycker jag och en tunnare tråd (som jag inte hade). Men det blev bra ändå, jag hade 60 nål och man måste verkligen syna sömmarna för att se vad jag menar

När det gäller Hilcos tyger så tycker jag att det är något speciellt med dem. Man blir ju lite kräsen med åren och vill ha kvalitetstyger. Därför har det varit superkul att sy upp lite kläder åt NeaNobelles monter, man får ju prova tyger som man kanske aldrig hade köpt annars.

När kjolen var klar och hängde på galge kunde jag inte låta bli att testa Babylocks nya maskin som heter Sashiko och bara syr Sashikosömmar. Den fick en symaskinsnörd som jag att gå igång, för den syr bara på undertråd. På undersidan ser det ut som en vanlig raksöm, men upptill blir det Sashiko. Enkelt och perfekt. Jag lovar att skriva mer om den när vi får in den i butiken.




Jag hoppas sömmen inte försvinner in i tyget. Jag tycker att det blev en fin detalj.