torsdag 13 september 2007

Janome 2522, Easy Jeans

Jag skulle ju testa Janomes symaskiner eftersom jag vill köpa en ny maskin. Nu har tjejen som ville köpa min gamla symaskin sagt att hon inte vill ha den längre, så jag får vänta lite med köpet och eventuellt ge mig själv den i födelsedagspresent. Men jag har i alla fall börjat med att prova Janomes Easy Jeans symaskin.

En utmärkt bassymaskin. Syr de vanligaste stygnen, stretchsömmar som man kan använda utan problem om man inte har en riktig overlock och den syr knapphål utan att man manuellt måste ställa in maskinen. Det är Janomes mest sålda symaskin i Sverige och den har sammanlagt 22 nyttosömmar, vilket innebär att den även har ett par dekorationssömmar.
Jag tycker att det bästa är det där med knapphålen, jag har nämligen knapphålsfobi. Jag har förstört mer än ett plagg när jag ska sy på knapphål. De blir sneda, för stora eller ojämna. Himla frustrerande!

För att sy knapphålen finns en specialfot som hjälp, man sätter in knappen man ska ha och sedan mäter den ut storleken när den ska sy. Det var befriande att slippa vrida på rattar och ställa in sådant manuellt.

Maskinen har även ett extra högt pressarfotslyft som gör det enklare att sy på applikationer med zigzag eftersom man nålar fast applikationen på tyget och sedan spänner man upp hela tyget på en valig broderiram. Tyget kommer inte att glida och skrynkla ihop sig, det ser prydligare ut när det är klart.

En annan sak jag gillar med Janomes Easy Jeans är att den är stark, den syr jeans, skinn och har blivit bäst i test tidningen Praktiskt Båtägande. För den som ska ha en bra symaskin för hushållet att lappa, laga och sy lite tyngre saker rekommenderar jag denna maskin varmt. Men jag vill ha en maskin som kanske syr några fina broderisommar.

Ordinarie pris så en Janome Easy Jeans ligger på ca 5295:-, fast just nu är det kampanj på Easy Jeansen så man kan få den för 4995:- både hos Stockholms Sycenter, SoS symaskiner och Skövde symaskiner. Dessutom, köper man en Easy Jeans på Stockholms Sycenter eller SoS symaskiner i Stockholm så kan man få köpa en Janome 644D Overlock för 2500:-, ett bra pris tycker jag som gav över 9000:- för min första overlock. Kanske finns det flera ställen med kampanjer som jag inte känner till, men jag köper alla mina symaskiner och tillbehör på Stockholmssycenter eftersom de är kunniga, trevliga har tålamod med mig.